Grease bolyais módra

Szabó Gábor 2019. november 13. 16:18
Balla Anita

Iskolánk részt vesz a Séta és Tanulás Programban, melynek keretei közt diákjaink lehetőséget kapnak, hogy cikkeket publikáljanak a Petőfi Népében. Az alábbi sorokban Balla Anita 10. d osztályos tanuló Répási Angéla tanárnővel készített interjújának teljes, "vágatlan" verzióját olvashatjátok, amely a Petőfi Népe mai (2019.11.13.) számában jelent meg a 6. oldalon. - Szerk.

Iskolánkban, a Bolyai János Gimnáziumban régi hagyomány, hogy a színjátszó körünk egy nagy népszerűségnek örvendő musicalt dolgoz fel. Répási Angéla és Závori Erika tanárnők a Hair (Kóc), a Szeredicsom (Szép nyári nap) és a Mamma Mia! (Aparádé) musicalek nagy sikere után idén a Grease-t dolgozták fel Brillantin címmel. A musicalt október 15-én és 19-én mutatták be a Hírös Agorában, aminek a nagy sikerrel való tekintettel lesz még egy záróelőadása november 20-án. Többek közt a musical elkészítésének folyamatáról és a kulisszatitkokról kérdezem Répási Angéla tanárnőt, a Bolyai János Gimnázium tánc és dráma szakos tanárnőjét, a musical rendezőjét.

Eddig öt év telt el egy-egy musical bemutatója között, így minden bolyais évfolyamnak csak egy-egy musical megtekintésében volt része. Én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a bolyais éveim alatt kettőt is láthattam, hiszen az Aparádét két éve mutatták be. Mi az oka annak, hogy most kivételes módon, két év múlva jött a következő?

Az idei év előadására az adta az ötletet, hogy iskolánk történetének egy fontos korszaka zárult le, hiszen Dr. Főzőné Timár Éva igazgatónő 16 év után nyugdíjba vonult. Mivel a sok év alatt támogatta a művészeti területeket, azt gondoltuk ezzel az előadással köszönjük meg neki mindezt.

Miért éppen a Grease-re esett a választás?

Ez a musical a középiskolás korosztályról szól, így a diákjaink könnyen tudtak azonosulni a szerepekkel. Ráadásul a Grease sosem megy ki a divatból, pedig nem mostanában készült. A jó zenén kívül visszavisz bennünket a boldog középiskolás évekbe, amikor még teljesen felelőtlenül élhettünk, nem számított más, csak a szerelem, a barátok/barátnők, egy táncverseny, na és egy cool autóverseny egy másik iskola diákjaival.

Miután megszületett az alapötlet, hogyan állt össze a szereplőgárda?

Mióta darabokat rendezek, mindig is olyan szempontból vagyok jelen diákjaim között, hogy ki alkalmas a darabban lévő szereplők megformálására. A sok tapasztalat alapján valahogy ráérzek diákjaim tehetségére, legtöbbször személyiségük alapján és egy kis formálással sikeresen tudják megformálni az adott szereplő személyiségét.

Azt követően, hogy a szereplőgárda összeállt, következett a felkészülés folyamata. Ez hogyan zajlott le, és miképp élték meg a sok idő-és energiabefektetést?

A megfelelő motiváció és inspiráció a diákok felé elengedhetetlen. A folyamat elején ízelítőt és kedvet adtunk az előző évek tapasztalataiból, sikereiből és pozitívan állítottuk be a munkafolyamat útját. Persze, előre megemlítettük, hogy nem lesz könnyű, de a ˇ”befektetett munka mindig meghozza gyümölcsét”- alapon intelligens diákjaink hittek bennünk és önmagukban. A próbák közé tettünk színházlátogatást, eljutottunk a City Balett próbájára is, ahol betekintést nyerhettünk a profitáncosok kemény munkájába is, akik nagyon sikeresek a színpadon. Természetesen minden szereplőben volt legalább egy csipetnyi érdeklődés a színház, a tánc és színjátszás terén. Nem éreztük, hogy negatívan élték meg az energiabefektetését. A próbákon szinte mindig jelen voltak, időben és felkészülten. Érezhető volt az akarat, az erő, a dinamika, a jókedv minden egyes próbán. Feltöltődés volt számomra velük lenni. Olyanok voltunk, mint egy nagy család. :)

Profiszinten betanult koreográfiákat láthattunk a színpadon. Volt valaki, aki besegített, vagy ez is az Önök érdeme?

Szerencsénk volt a szereplőkkel, hiszen több profitáncos is van a „bandában”. Megszólítottam őket, és nagy elánnal kezdtek bele a munkába. Legtöbbet Halász Alexandrának, iskolánk tanulójának köszönhetjük, aki egy kisebb szerepet vállalt a darabban, de szinte a félidőig Szandi ikertestvére, a szintén bolyais Halász Henrietta is tanított. A szereplők közül Lédeczi Panna, Szűcs Vanda, illetve a Rizzót alakító Glaj Eszter is sokat segített. Többször én is keresgéltem ötleteket és Szandival együtt készítettük el a végleges koreográfiát. Itt kell megjegyeznem, hogy Szandinak nagyon jó érzéke volt a többiekkel való bánásmódban, a táncok betanításában. Pedagógusvér folyik ereiben. Türelmével és hozzáállásával példaértékűen dolgozott az év során.

Az énekes produkciók is fantasztikusak voltak. Ez mennyiben a tanulók, illetve mennyiben a zenei rendező, Závori Erika tanárnő érdeme?

Úgy gondolom, hogy a végeredmény a közös munka gyümölcse. A tanulóink mind tehetséges énekesek, tagjai az iskolai kórusunknak, de Závori tanárnőnek óriási szerepe van abban, hogy ki tudta hozni belőlük egyénileg a maximumot. A jó tanár és a jó tanuló szerencsés találkozásának köszönhető az énekes produkciók színvonala.

Gondolták volna, hogy a musicalnek akkora sikere lesz, hogy még egy harmadik előadást is megér a Hírös Agorában?

Mivel nem ez volt az első előadásunk, reménykedtünk, illetve titokban tudtuk Závori Erika tanárnővel, hogy nem tévedtünk, amikor ezeket a gyerekeket kértük meg a „banda” tagjainak.

Számíthatunk-e újabb musicalre 3 év múlva, és ha igen, akkor mit terveznek feldolgozni?

Nagyon sok energiát igénylő egy év volt ez, de amikor látom a színpadon a sok csillogó szempárt és mosolygó arcot, a lelkesedést és elhivatottságot, akkor úgy érzem, mindenképp folytatni kell. Ezekért megéri áldozatokat hozni. Ha azon múlna, hogy ezzel a bandával vigyek színre egy újabb darabot, már azonnal hozzá is fognék a munkához, mert szívvel-lélekkel, kellő komolysággal dolgozott mindenki. Az új musical egyelőre még a jövő zenéje, de addig is hátra van még egy Brillantin-előadás, amire minden Grease-rajongót várunk sok szeretettel.