A 10.B Lengyelországban

Bem apó szarkofágja
Schnell Ildikó 2019. június 17. 13:42
Kis Liliána

Az osztályunk május utolsó napján, hajnalban indult Lengyelországba. Hosszas utazás után megérkeztünk Árva várához, amely Észak-Szlovákiában található, itt angol nyelvű idegenvezetéssel tekintettük meg a várat. Egy rövidebb utazás után már át is értünk a lengyel-szlovák határon, ahol az első megállónk egy régi, nagyon szép fatemplom volt a történelmi Magyarország egyik legészakibb településén, Orawka falujában. Ez a hely azért nevezetes nekünk magyaroknak, mert a templom falán negyvennél több magyar szent képe található. Egy kicsivel hosszabb utazás után megérkeztünk szálláshelyünkre, Krakkóba. Két éjszakát töltöttünk egy szép és tiszta diákszállón, és nem messze tőle volt található az étterem, ahol reggelit és vacsorát kaptunk.
Krakkó belvárosát egyénileg fedezhettük fel első este, én személy szerint kávézni voltam egy csendes kis utcában, utána meg a környező utcákat fedeztem fel két osztálytársammal. Másnap reggel, miután sikeresen vagy épphogy sikertelenül kipihentük magunkat, indultunk Tarnów városába, ahol felkerestük Bem tábornok szobrát, és megemlékeztünk a magyar szabadságharcban betöltött szerepéről. Bőszén Fanni Bem József életéről mondott pár szót, míg Pizzo Luna Petőfi Sándor: Az erdélyi hadsereg c. versét szavalta el nekünk. Ezt követően meglátogattuk Bem tábornok különleges szarkofágját, amely a föld felett, oszlopokon található. Egy rövidke szabadidő után mentünk is vissza Krakkóba, ahol egy magyar idegenvezetést hallgathattunk meg a Wawel Székesegyháztól az egyetemeken át a főtérig. A főtéren hirtelen ért véget a séta, a hirtelen támadt felhőszakadás elől futva menekültünk a Mária-templomba. A második este a Visztula folyón zajlott a Sárkány-fesztivál, amit nagy örömmel néztünk meg.
Utolsó napunk első megállója a limanovai katonatemető volt, ahol az első világháborúban, ott Limanovában elhunyt lengyelekről és magyarokról emlékeztünk meg. Kirándulásunk zárásaként tutajoztunk a Dunajec folyón, amely egy rövid szakaszon Lengyelország és Szlovákia határfolyója. Ezen a szakaszon magas hegyek és sziklák között kanyarog a folyó, a szép látványban igazi verőfényes időben gyönyörködhettünk.
A kirándulást a Támogató, a Wacław Felczak Alapítvány (https://wfa.hu) pályázata és 1.500.000 Ft-os támogatása tette lehetővé. Három tanárunk kísért el bennünket, osztályfőnökünkön kívül két történelem szakos tanárnő, Dani Erika és Harkai Hajnalka, aki az osztály történelemtanára és a pályázat írója. Sok élménnyel és új tudással tértünk haza, és ezúton is szeretném megköszönni az alapítványnak és tanárainknak, hogy megszervezték ezt a kirándulást az osztálynak.